THIS IS THE DEV/TESTING WEBSITE IPv4: 3.22.27.106 IPv6: || Country by IP: GB
Journals
Resources
About Us
Open Access

Rationierung im Gesundheitswesen aus ökonomischer Perspektive

Rationierung im Gesundheitswesen aus ökonomischer Perspektive

Year:    2008

Author:    Althammer, Jörg

Sozialer Fortschritt, Vol. 57 (2008), Iss. 12 : pp. 289–294

Abstract

An Economic Perspective on Rationing in the Health Service

Due to the increase in health-care spending, advocates of a government-run health-care system keep asking for criteria for bureaucratic rationing. This paper discusses the need of limited access to public health care and outlines the criteria that could be used for bureaucratic rationing. Furthermore, it analyses the common forms of rationing from an economic and socio-ethical perspective.

You do not have full access to this article.

Already a Subscriber? Sign in as an individual or via your institution

Journal Article Details

Publisher Name:    Global Science Press

Language:    German

DOI:    https://doi.org/10.3790/sfo.57.12.289b

Sozialer Fortschritt, Vol. 57 (2008), Iss. 12 : pp. 289–294

Published online:    2008-12

AMS Subject Headings:    Duncker & Humblot

Copyright:    COPYRIGHT: © Global Science Press

Pages:    6

Author Details

Althammer, Jörg

  1. Implizite versus explizite Rationierung von Gesundheitsleistungen

    Breyer, F.

    Bundesgesundheitsblatt - Gesundheitsforschung - Gesundheitsschutz, Vol. 55 (2012), Iss. 5 P.652

    https://doi.org/10.1007/s00103-012-1467-6 [Citations: 8]
  2. Ethik – Normen – Werte

    Kontexte der Rationierungsdebatte – Die Thematisierung von Mittelknappheit in der akademischen und der klinischen Ethik

    Süssenguth, Florian

    2015

    https://doi.org/10.1007/978-3-658-00110-0_12 [Citations: 0]

  1. Beske, F. / Drabinski, Th. (2005): Finanzierungsdefizite in der Gesetzlichen Krankenversicherung: Prognose 2005–2050, Berlin.  Google Scholar
  2. Boyle, M. H. u. a. (1983): Economic evaluation of neonatal intensive care of very-low birth-weight infants, in: New England Journal of Medicine, Vol. 308, S. 1330–1337.  Google Scholar
  3. Breyer, F. / Schultheiss, C. (2001): „Alter“ als Kriterium bei der Rationierung von Gesundheitsleistungen, in: Th. Gutmann / V.Schmidt (Hrsg.), Rationierung und Allokation im Gesundheitswesen, Velbrück, S. 121–151.  Google Scholar
  4. Brockmann, H. (2002): Why is less money spent on health care for the elderly than for the rest of the population? Health care rationing in German hospitals, in: Social Science Medicine, Heft 4, Bd. 55, S. 593–608.  Google Scholar
  5. Callahan, D. (1987): Setting Limits, New York.  Google Scholar
  6. Callahan, D. (1998): False Hopes. Why America‘s Quest for Perfect Health is a Recipe for Failure, New York.  Google Scholar
  7. Daniels, N. (1985): Just Health Care, Cambridge.  Google Scholar
  8. Daniels, N. (1988): Am I my Parents’ Keeper?, Oxford.  Google Scholar
  9. Daniels, N. (2008): Just Health. Meeting Health Needs Fairly, Cambridge.  Google Scholar
  10. Enderle, G. (1993): Handlungsorientierte Wirtschaftsethik. Grundlagen und Anwendungen, Bern.  Google Scholar
  11. Fleischhauer, K. (1999): Altersdiskriminierung bei der Allokation medizinischer Leistungen. Kritischer Bericht zu einer Diskussion, in: Jahrbuch für Wissenschaft und Ethik, Nr. 4, S. 195–252.  Google Scholar
  12. Huster, S. (2006): Grundversorgung und soziale Gerechtigkeit im Gesundheitswesen, in: B. Schöne-Seifert u. a. (Hrsg.), Gerecht behandelt? Rationierung und Priorisierung im Gesundheitswesen, Paderborn.  Google Scholar
  13. Lewis, P. A./ Charny, M. (1989): Which of two individuals do you treat when only their ages are different and you can‘t treat both?, in: Journal of medical ethics, Vol. 15, S. 28–32.  Google Scholar
  14. Marckmann, G. (Hrsg.) (2003): Gesundheitsversorgung im Alter, Zwischen ethischer Verpflichtung und ökonomischem Zwang, Stuttgart / New York.  Google Scholar
  15. Marckmann, G. / Siebert,U. (2002): Prioritäten in der Gesundheitsversorgung: Was können wir aus dem „Oregon Health Plan“ lernen?, in: Deutsche Medizinische Wochenschrift Nr. 127, S. 1601–1604.  Google Scholar
  16. Miners, A. H. u. a. (2005): Comparing estimates of cost effectiveness submitted to the National Institute for Clinical Excellence (NICE) by different organisations: retrospective study, in: British Medical Journal, Vl. 330, S. 65–69.  Google Scholar
  17. Newhouse, J. P. (1992): Medical Care Costs: How much Welfare Loss?, in: Journal of Economic Perspectives, Vol. 6 (3), S. 3–21.  Google Scholar
  18. Oberlander, J. u. a. (2001): Rationing medical care: rhetoric and reality in the Oregon Health Plan, Canadian Medical Association Journal, Nr. 164, S. 1583–1587.  Google Scholar
  19. Ried, W. (1998): QALYs versus HYEs – what’s right and what’s wrong. A review of the controversy, in: Journal of Health Economics, Bd. 17, Heft 5, S. 607–625.  Google Scholar
  20. Vaupel, J. W. (1998): Demographic Analysis of Ageing and Longevity, in: American Economic Review, Heft. 88, Nr. 2,S. 242–247.  Google Scholar
  21. Wasem, J. / Hessel, F. / Kerim-Sade, C. (o. J.): Methoden zur vergleichenden ökonomischen Evaluation von Therapien und zur Ressourcenallokation über Bereiche des Gesundheitswesens hinweg – Einführung, Vorteile, Risiken.  Google Scholar